Udstilling om Vigdis Finnbogadottir indtil den 18. oktober

Vigdis Finnbogadottir - Islands Præsident 1980-96

Nordatlantens Brygge Strandgade 91 Christianhavn København K.

Vigdis Finnbogadottir - Islands Præsident 1980-96

Verdens første folkevalgte kvindelige præsident.

Gratis adgang til udstillingen.

23.-28. september Filmfestival (Se www.bryggen.dk)

Nordatlantens Brygge Strandgade 91 Christianhavn København K.

Nordatlantiske Filmdage 2020 genåbnes

MED "BARBARA" og "DAS ESKIMOBABY"

• BARBARA Ons 23. sept kl. 16.45

Ekstravisning af Frank Wisbars tyske Barbara-filmatisering fra 1961, der blev optaget på Færøerne med Harriet Andersson i titelrollen.

• DAS ESKIMOBABY Tors 24. sept kl. 20

Med levende musik
    Stumfilmkomedie med selveste Asta Nielsen i hovedrollen. Og den sprudlende film fra 1918 akkompagneres af den tyske filmkomponist og pianist Eunice Martins.

Skumringstime 9. november kl. 19

Nordisk Råds prisuddeling i Operaen i Oslo.30. okt. 2018
Fotograf: Johannes Jansson

Frederiksberg Hovedbibliotek, Falkoner Plads 3.

Afsnit af den islandske forfatter Audur Ava Olafsdottirs roman "Ör" læses af Lisbeth Steensborg, tidligere arrangementschef ved Frederiksberg Bibliotek.

Auður Ava Ólafsdóttir modtog Nordisk Råds litteraturpris 2018 af kronprinsesse Mette-Marit for romanen "Ör".
("Ar" er den danske titel, Batzer & Co 2018, oversat af Erik Skyum-Nielsen).

Gratis adgangskort udleveres på biblioteket eller ved henvendelse til 3331 1030 (11-15)/ hagensen@mail.dk

Historien bag de nordiske flag på den dansk-tyske grænse

I disse dage vises de dansk-tyske grænseovergange hele tiden på tv, og mange spørger til flagningen.

Flagningen med de nordiske flag ved landegrænsen kom til på initiativ af politimesteren i Gråsten, Ivar Møller, der i samarbejde med Foreningen NORDEN satte institutionen i værk kort tid efter befrielsen. Foreningen NORDEN var behjælpelig med finansiering af fremskaffelse og vedligeholdelse af flagene, mens politimesteren stillede mandskabet, der skulle hejse og nedtage flagene efter det danske flagregulativ.

Ordningen blev etableret ved fem grænseovergange og kørte som beskrevet frem til Schengen-aftalens ikrafttræden 25. marts 2001. Derefter påtog Sønderjyllands Amtskommune sig opgaven "indtil videre".

I foråret 2002 meddelte amtsborgmesteren, at man ikke længere ville løfte opgaven uden kompensation for de udgifter (kørsel m.v.), som opgaven medførte. Man anså opgaven for at være national, og da man ikke blev kompenseret, blev arrangementet opsagt pr. udgangen af maj 2002.

Foreningen NORDEN overtog pr. 15. juni 2002 flagningen med det danske og de nordiske flag ved de fem største grænseovergange i Sønderjylland og sikrede dermed, at flagningen kunne fortsættes efter at Sønderjyllands Amt havde meddelt, at de ikke længere ønskede at varetage opgaven.

Efter en forhandling med daværende Justitsminister Lene Espersen blev foreningen enig med hende om, at Rigspolitiet stod for flag, flagstænger, vedligeholdelse og forsikring , mens Foreningen NORDEN modtog et beløb for at varetage flagningen ved grænseovergangene i Kruså, Padborg (Oksevejen), Frøslev (motorvejen), Rudbøl og Sæd.